MLTR LIVE IN MALAYSIA..... Cemar Kemuliaan Ramadhan ...

Tuesday, August 25, 2009


Get your own Poll!


Tatkala negara dan dunia sedang menghadapi H1N1 , kita dikejutkan pula dengan Konsert Michael Learns to Rock (MLTR) diadakan pada 5 September bersamaan 15 Ramadhan 1430 di Arena of Stars Genting Highland.. Walaupun terdapat beratus orang yang sudah mati menghidap H1N1 dan beribu lagi masih menghidap penyakit ini di seluruh dunia... Signal atau peringatan penyakit H1N1 dari Allah ini tidak cukup menginsafkan lagi manusia khususnya umat Islam di Malaysia... Konsert ini turut mendapat pelbagai respon dari umat Islam.. Memetik di dalam Mahasiswakini :

Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) membantah tindakan kerajaan membenarkan konsert Michael Learns to Rock (MLTR) diadakan pada 5 September nanti kerana berpendirian bahawa ia akan mencemarkan kesucian bulan Ramadhan yang sedang diraikan seluruh umat Islam.

Pengerusi MPMN, sdr. Ridzuan Mohammad berkata, “Tindakan kerajaan yang membenarkan penganjuran konsert ini seolah-olah tidak menghiraukan langsung sensitiviti umat Islam di Malaysia dan kesucian bulan Ramadhan”.

“Kebenaran mengadakan konsert itu adalah berlawanan dengan pendirian kerajaan Malaysia sebelum ini yang menjanjikan sambutan kemerdekaan tahun ini yang sederhana kerana menghormati bulan Ramadhan” ujar beliau lagi.

Beliau juga mengajak dan menyeru umat Islam di Malaysia khususnya mahasiswa membantah konsert ini sebagai tanda cintakan Islam dan memuliakan bulan Ramadhan.

Sebagai seorang Islam kita perlu mengambil cakna dan sensitive terhadap isu2 seperti ini terutamanya konsert ini yang mencemarkan kemuliaan Ramadhan.. Apa tindakan kita seterusnya ?? Bantah! , hantar memorendum ! , berbincang! , demotrasi ! , berdiam diri ! , atau no komen !....... Tepuk dada tanya iman masing2....

Dalam hadis diriwayatkan oleh Aishah r.a. yang disebut oleh Ibnu Majah di dalam kitabnya bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud; “Suruhlah kamu kepada yang baik dan cegahlah kamu daripada kemungkaran, sebelum berlaku bahawa kamu berdoa, tetapi tidak diperkenankan kepada kamu.”

Dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh ulama-ulama hadis, antaranya Muslim, dan diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudri r.a., sabda Rasululah s.a.w. yang bermaksud;
“Sesiapa di kalangan kamu melihat perkara mungkar maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu lagi maka dengan hatinya dan dengan yang demikian itu (dengan hati itu) adalah sedaif-daif iman.”

Berdasarkan hadis di atas tuntutan menentang kemungkaran adalah wajib... Penulis menyeru kepada semua rakyat Malaysia, marilah kita sama2 membantah Konsert Michael Learns to Rock (MLTR) ini yang bukan saja membawa kemungkaran dalam negara kita malah mengancam penularan virus budaya hedionisme melampau terhadap generasi Muslim terutama anak muda, remaja2 Islam...

Wallahualam...

by khairaummatin.....

0 comments:

Post a Comment

Indahnya Islam

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP