Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

Tuesday, August 18, 2009


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak kepada semua sahabat2, Muslimin & Muslimat....
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Alhamdulillah dpt lgi kita berjumpa dengan bulan ramadhan pada tahun ini... bulan yang penuh hikmat dan mengandungi banyak peristiwa besar kepada umat manusia, antaranya peristiwa diturunkan Al-Quranul Karim yang menjadi petunjuk kepada manusia, yang membezakan di antara hak dan batil.
"Bulan Ramadhan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan Al Quran sebagai petunjuk untuk manusia dan penjelasan serta sebagai pembeza antara yang hak dan batil" (al-baqorah: 185)


Dan malam kemuncaknya ialah malam lailatul qadr. Malah banyak peristiwa peperangan umat Islam dalam bulan ramadhan seperti perang pertama dalam Islam yang dikenali Perang Badar pada hari Jumaat 2 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah, Peristiwa Islam membuka Kota Mekkah berlaku pada 10 Ramadhan tahun ke-6 Hijrah, pembukaan Andalus (Sepanyol) oleh Tariq bin Ziyad pada 28 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, peristiwa tentera Islam mengalahkan tentera Mongol pada 15 Ramadhan 658 Hijrah bersamaan 1260 Masihi di bawah Sultan Qutuz dari Dinasti Mamluk, Mesir....

Mari lah kita rebut segala tawaran dan ganjaran yang ditawarkan oleh Allah dalam bulan ramadhan ini kepada kita supaya kita menjadi hambanya yang bertaqwa...
"Hai orang-orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa" (al-baqorah: 183)

Kita lihat dalam konsep puasa itu sendiri dapat membentuk manusia bertaqwa. Ini dapat dijelaskan oleh para ulama mengenai makna taqwa :

a. menurut Ibnu Mas'ud - taqwa bererti taat kepada Allah,menjauhi maksiat,ingat kepada Allah dan bersyukur kepadaNya dan tidak kufur.
b. Ibnu Abbas r.a. - takwa bermaksud berjihad di jalan Allah dan tidak takut kepada celaan orang, berani menegak hukum,kenenaran dan keadilan terhadap diri, ibu bapa, anak dan keluarga.
c. Sayyid Qutub - takwa ialah suatu gejala yang ada dalam jiwa yang menyebabkan seseorang sentiasa berwaspada, sedar, takut, malu, dan susah jika dilihat oleh Allah dalam keadaan yang tidak diredhainya. Perhatian dan pengamatan Allah terhadap jiwa dan hati manusia tidak pernah lengah dalam setiap masa.
d. Syeikh Muhammad Abduh - taqwa ialah membersihkan diri dan memelihara dari perbuatan maksiat dan keji serta melatih diri taat kepada Allah.


Kita jadikan ramadhan kali ini sebagai ramadhan terakhir dalam hidup kita.. Kita tidak tahu adakah kita akan berjumpa lagi ramadhan di tahun depan... Marilah di dalam Ramadhan kita hidupkan dengan ibadat itu, kita hidupkan dengan sifat-sifat Islam, kita hidupkan dengan petunjuk dari Allah dan kita hidupkan dengan doa dan permohonan kepada Allah, bermunajat kepadaNya supaya diselamatkan kita di dunia dan di akhirat... Sama2 kita topup kan iman di dalam diri, delete dosa-dosa lalu, redeem pahala sebanyak-banyaknya......



Wallahu'alam...... by khairaummatin...


rujukan - Penghujung Kehidupan, Tuan Guru Abdul Hadi Awang
40 Fadhilat Puasa Ramadhan, DRS. Haji Hanafi Muhammad

0 comments:

Post a Comment

Indahnya Islam

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP